Jak “bezpečně” natáčet jachting a létat s dronem na moři
Když jsem vyrážel s týmem Giulia sailing na moře, vyprávěli bezpočet historek o tom, jak někdo utopil na moři dron. Rád bych se podělil o své zkušenosti a pár tipů, jak eliminovat rizika pádu, případně jak alespoň zachránit data z utopeného dronu.
První doporučení je nasnadě - pokud jste jachtař nebo se chystáte dronovému točení tohoto skvělého sportu intenzivně věnovat, vyplatí se pořídit dron, kterému voda nevadí. Různých modelů, se kterými lze přistát na hladině, je na trhu několik.
Pokud je vaším cílem natočit regatu, je ideální domluvit se s posádkou rozhodčí lodi, aby vás vzala na palubu. Získáte tím velmi cennou věc - možnost zapsat home point (HP), na který se dron může vrátit, pokud ztratí signál. Home point (čili pevný bod, který se nehýbe) je na moři k nezaplacení. Díky němu si můžete dovolit sledovat (a natáčet) jachty do větší vzdálenosti. Pokud byste ztratili spojení, dron se k vám vrátí.
Při ztrátě signálu se otočte vysílačem směrem k dronu, vystoupejte do větší výšky a nasměrujte dron zpět k home pointu. Signál obvykle rychle znovu naskočí.
Zejména při startu regaty se to na jednom místě jachtami jenom hemží. Největší riziko je, že váš dron trefí nějaký stěžeň z nečekaného směru. Během startu je lepší rezignovat na detailní záběry a držet výšku, která přesahuje nejvyšší stěžeň (bezpečná výška je obvykle 25-30 metrů). Bližší záběry pak lze natočit při otočkách kolem bójek, kde už není tolik lodí pohromadě. Je to další důvod, proč je pozice na rozhodčí lodi nejlepší. Navíc při otočkách se děje nejvíc vizuálně zajímavých věcí (lodě se naklání, mění se plachty apod.).
Na moři platí dvojnásob sledovat pečlivě stav baterie. Můj tip je o něco zvýšit hodnotu prvního varování (na 30%) a naopak snížit tzv. "kritickou hodnotu", při níž začne dron automaticky přistávat (na 10%). O přistání totiž většinou nestojíte. Sledovat stav baterie je obzvlášť důležité, létáte-li s dronem na větší vzdálenosti od HP.
Jelikož automatické přistání je to poslední, co chcete, nezapomeňte nastavit, co má dron dělat v případě ztráty signálu. Jste-li na lodi, která je na kotvě, můžete ponechat návrat na HP a při přistání převzít řízení. Pokud jste na lodi, která se pohybuje, je HP samozřejmě k ničemu. V tom případě změňte pokyn z "Return to home" na "Hover". Dron zůstane při výpadku signálu viset ve vzduchu a vy tak máte větší šance ho najít a přistát dřív, než mu dojdou baterky.
V zásadě při každém lítání se vyplatí mít s sebou kolegu, který během natáčení dává pozor na dron. Při natáčení jachtingu se jedná o klíčovou roli. Pomocník nejen sleduje dron ve vzduchu, ale hlavně vám pomáhá vzlétnout a přistát na ruku. Startovat a přistávat z paluby plující jachty je nebezpečné z několika důvodů. Jachta je v pohybu a jakmile dron vzlétne, je velmi složité navést ho dostatečně rychle do prostoru mimo všechna lana, vanty a plachy. Daleko bezpečnější je startovat z ruky. Pomocník drží dron mimo palubu jachty (obvykle na zádi) a pustí ho až ve chvíli, kdy má dron dostatečný tah směrem vzhůru a směrem od lodi. Stejným způsobem pak dron při přistání chytá.
Drony na jachtách nejčastěji kolidují o vanty - ocelová lanka, která drží stěžeň. Lanka jsou tak tenká, že je na monitoru ani v brýlých FPV nevidíte. Proto ten pomocník a proto vzlet a přistání na ruku. Osobně bych si FPV na jachtě netroufl. Člověk potřebuje velmi dobrou orientaci a k tomu je nutné vidět dron v kontextu prostoru. Jedna z popisovných nehod se stala právě při použití FPV brýlý a následné kolizi o vant.
Při natáčení na plující jachtě doporučuji se s dronem od jachty nevzdalovat. Ztratit dron z dohledu není tak složité a jelikož nemáte k dispozici home point, nemusíte ho už najít.
Posledním doporučením je vybavit dron plováky, které se při potopení dronu nafouknou a vynesou ho na hladinu. Bójky navíc blikají a jsou tak vidět i ve tmě. Díky nim můžete stroj najít a zachránit alespoň draze vykoupené záběry.
Přeji vám šťastný let.
Marek Jehlička, Skyworker.cz
Souhrn:
- Natáčet ideálně z kotvící lodi
- Nepoužívat FPV
- Létat ve výšce nad nejvyšším stěžněm (zejména při regatě)
- Ve výšce nižší než stěžeň se nepřibližovat k palubě lodi - hrozí kolize o lana
- Lana a vanty nejsou na monitoru ani FPV vidět
- Opatřit dron plováky či bójkami
- Sledovat pečlivě stav baterie (změnit nastavení varování)
Na plující lodi
- Mít pomocníka na sledování dronu
- Přistávat a startovat z ruky pomocníka
- Přepnout "Return to home" na "Hover"
- Držet se blízko jachty