Jak natočit hudební klip

07.06.2022

Jsem jen potulný dronař, ale pár klipů už jsem natáčel a občas někdo napíše, že by taky nějaký chtěl. Zrovna včera jsem psal kamarádce, co to obnáší a co je třeba mít, aby to fungovalo a natáčení nedrhlo. Pro profíky to bude obnošená vesta a nic nového pod sluncem. Začínajícím kapelám, které by taky chtěly klip, to snad pomůže s přípravou a rozpočtem.

Úplně první klip, na kterém jsem pracoval, byl pro Guy Pearce. Za jeden den jsme stihli natočit záběry do dvou jeho písní. Tohle je jedna z nich.

Co tedy potřebujete, než vyrazíte na samotné natáčení:

Master a playback

Potřebujete přesně ten master svého hitu, který bude znít pod obrazem. Kapela hraje na playback a chytá se při tom masteru. Je to proto, aby se celou dobu držel stejný rytmus. V klipu bude možná hodně scén a více lokací. Každá scéna a záběr na sebe musí přesně navazovat a nesmí dojít k posunu rytmu vůči obrazu - zvuk by pak nešel s obrazem dohromady.

Patrně nebudete točit jednotlivé scény chronologicky podle písně, ale tak, abyste ušetřili čas. Zvolte pro playback zařízení, které zobrazuje timecode, abyste vždy věděli, kde přesně se v písni při jaké scéně nacházíte. Ujistěte se, že funguje propojení přehrávače s reproduktory, že jsou repráky dost silné, aby byly slyšet venku a že máte dost baterií na celý den. Zajistěte člověka, který bude playback pouštět a nebude mít v tu chvíli nastarost nic jiného.

Scénář

Sepište nebo si nechte sepsat scénář, ve kterém budou jednotlivé scény do detailu popsané vteřinu po vteřině včetně pohybu kamer, lidí a věcí (aut apod.). U každé scény si poznamenejte timecode podle masteru.

Foto z natáčení klipu pro Louka Band. Foto: Bohdan Zajčenko

Režie

Režisér je člověk, který má jasnou představu o tom, jak má klip nakonec vypadat a dělá všechno pro to, aby se to stalo. Umí k tomu vést lidi, vybírat lokace, techniku, objektivy, světla, kostýmy.. Je to ten člověk, za kterým jdete, když něco nevíte. Pokud je režisér zároveň autorem scénáře, tím líp. Čím lepší režisér, tím menší utrpení a tím lepší výsledek.

Lokace

Zamyslete se nad prostředím, ve kterém se má klip odehrávat. Vyberte konkrétní lokace a zajistěte, že vás tam během natáčení nebude nikdo rušit. Vyplatí se udělat předem obhlídky a poznamenat si, odkud jde světlo v čase, kdy tam chcete točit.

Kamera a technika

Vyberte šikovného kameramana a po konzultaci s režisérem zvolte vhodnou techniku - kameru, objektivy, stativy, slider, gimbal, světla, odrazky.. Prostě všechno, co budete potřebovat k tomu, abyste dosáhli požadovaného výsledku.

Dron

Letecké záběry jsou dobrým kořením. Chcete-li dron využít, myslete na to již při tvorbě scénáře - tedy v jakých scénách by letecké záběry byly nejpůsobivější a kde mají největší smysl. Myslete na dron i při výběru lokací. Dron potřebuje prostor a nesvědčí mu překážky - dráty, stromy apod. Chcete-li se vyhnout náročnému papírování a vyřizování povolení, které stojí peníze, zvolte pro dron lokace raději mimo město. Trváte-li na létání ve městě, poraďte se s dronařem, kde je to možné a jaká jsou případná omezení.

Střih

Střih je další klíčová komponenta. Může hodně pokazit a hodně vylepšit. Obvykle se hrubé záběry točí do tzv. "logu". Je to formát s potlačenými barvami, který umožňuje lépe sjednotit barvy z různých kamer a scén a dát klipu jednotné barevné vyznění a atmosféru. Doporučuji na této závěrečné fázi nešetřit a vybrat dobrého střihače, který má zkušenosti s hudebními klipy a colorgradingem.


To je tedy takový základ. Jakmile to budete mít, stačí už jen vyřešit kostýmy, líčení, rekvizity, dopravu a nějaké to občerstvení a můžete jít na to. Držím Vám palce. Kdybyste potřebovali s něčím poradit, napište nebo zavolejte.